دکتر نرگس رزم آرا 4 مقالات 4 آیا کاهش حس چشایی و بویایی یکی از علائم کرونا است؟

آیا کاهش حس چشایی و بویایی یکی از علائم کرونا است؟

برچسب ها:
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

آیا کاهش حس چشایی و بویایی یکی از علائم کرونا است؟

در طول هفته های اخیر بیماری کووید 19 یا عفونت ویروسی کرونا در کشور ما و تمامی نقاط دنیا گسترش پیدا کرده است. همزمان با گسترش این بیماری ویروسی گزارشات زیادی از مشکلات بویایی و چشایی در قسمت های مختلف دنیا داده شده است.

افرادی که بویایی خود را به طور کامل از دست داده اند یا حس بویایی در آن ها ضعیف شده و یا توانایی تشخیص مزه ها در آن ها مختل شده است.

بسیاری از افراد با شکایت کردن از بین رفتن کاهش حس بویایی و چشایی به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه داشتند. پرسشی که افراد زیادی با آن مواجهه بودند این است که آیا کاهش حس بویایی یا چشایی می تواند به دلیل ابتلا به ویروس کرونا باشد؟

این افرادی که با این مشکل در طول چند هفته اخیر مواجهه بودند به دلیل ناآگاهی از اینکه چه کاری بایستی انجام دهند بسیار نگران هستند.

آیا کاهش بویایی و چشایی از علائم کروناست؟

نکته ای بسیار مهم این است، افرادی که دچار چنین مشکلی هستند، احتمال ابتلا به ویروس کرونا وجود خواهد داشت و علائم دیگری نداشته باشند.

زمانی که این افراد در خانواده و جامعه حضور پیدا می کنند به راحتی می توانند ویروس را به دیگران انتقال دهند، بنابراین توصیه می شوند، افرادی که دچار کاهش حس بویایی و چشایی شده اند، به خصوص اگر در چند هفته اخیر این اتفاق افتاده است، این تصور را داشته باشند که ممکن است به بیماری کرونا مبتلا شده اند.

لذا بهتر است دستورات بهداشت فردی را مراعات نمایند تا بیماری را به دیگران انتقال ندهند و حدالمکان ایزوله باشند، اگر این افراد به غیر از مشکل بویایی مشکلی دیگری همچون تب، سرفه و یا تنگی نفس نیستند جایی هیچ گونه نگرانی نخواهد بود، اما در صورت بروز هر گونه از این مشکلات به خصوص تنگی نفس توصیه می شود حتما به مراکز درمانی مراجعه نمایند.

مراقبت های لازم هنگام رویارویی با کاهش حس بویایی و چشایی

اغلب موارد افرادی که این مشکل را داشته اند با گذشت زمان شدت کاهش بویایی در آن ها کمتر شده و یا بهتر شده اند، اما توصیه های وجود دارد که بهتر است افراد مبتلا به کاهش حس بویایی و چشایی رعایت نمایند که این توصیه ها عبارت است از:

شست و شوی بینی با محلول آب نمک و استفاده از ویتامین ها و مکمل ها که ممکن است مفید باشد.

اما قابل توجه است که از هر گونه داروی کورتونی حال به صورت استنشاقی همچون اسپری بینی یا خوراکی اجتناب نمایند و مصرف داروی کورتونی در این دوره مطلقا ممنوع است.

دکتر نرگس رزم آرا متخصص گوش و حلق و بینی فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت و بینی با استفاده از تکنیک های روز دنبا و دستگاه های مجهز پیشرفته به انجام جراحی های زیبایی می پردازد. جهت مشاوره با بهترین جراح پلاستیک صورت در مشهد می توانید با شماره ۰۵۱۳۸۵۵۵۹۵۹ تماس حاصل فرمایید یا به آدرس اینستاگرام دکتر نرگس رزم آرا مراجعه نمایید.

کلام آخر

ویروس کرونا با شیوع بالایی همراه است و برای بسیاری از افراد خطرات و مشکلات را در پی داشته است، برای آنکه از ابتلا به این ویروس مصون باشیم سعی نمایید از رفتن به اجتماع و تردد به امکان شلوغ اجتناب ورزید زیرا تماس با سطوح آلوده می تواند سبب ابتلا به این بیماری شود.

در نهایت بگوییم در صورت داشتن هر گونه سوال سعی نمایید از طریق مشاوره آنلاین سوالات خود را بپرسید و در صورت تشخیص و تایید پزشک با هماهنگی های لازم مراجعه نمایید تا کمتر در محیط های آلوده و شلوغ قرار داشته باشید.

مشاوره آنلاین

برای آنکه با آرامش خیال و به دور از ابتلا به ویروس کرونا سوالات خود را بپرسید می توانید با شماره ۰۹۱۵۶۶۶۳۶۸۹ به صورت آنلاین مشاوره نموده و سوالات خود را از ما بپرسید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین جراح بینی در مشهد مراجعه نمایید.

doctorrazmara

دکتر نرگس رزم آرا

فلوشیپ جراحی پلاستیک و ترمیمی صورت از دانشگاه تهران | متخصص گوش، حلق و بینی و جراحی سر و گردن از دانشگاه مشهد | نفر اول آزمون دوره تکمیلی جراحی پلاستیک صورت دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۵ | دارای رتبه برتر بورد تخصصی

5 × پنج =